Blog 7: Namaste

1 oktober 2019 - Raxaul, India

Namaste (wat goedendag of hallo/hello betekend). Dit zeggen wij naast good-morning en good-afternoon, de ganse dag; je zou er bijna moe van worden. En als we het helemaal officieel willen doen, knikken we met onze hoofden en doen we onze handpalmen tegen elkaar aan en brengen we die op borsthoogte. De handpalmen naar elkaar toe brengen is hier een teken van respect. Dit zijn manieren om contact te maken met de lokale mensen en onze collega’s. Naast Namaste zijn wij meer Hindi woorden en zinnen aan het leren, dit wordt gegeven door collega’s wat lachwekkende situaties met zich meebrengt, want ons Hindi spreken klinkt natuurlijk nergens naar.

Verder zijn we nu bijna vier weken van huis, wat aan de ene kant lang lijkt omdat al we al zoveel hebben meegemaakt, en aan de andere kant is het ook nog vrij kort en moeten we nog een goede vier maanden. Daarnaast zijn we alweer drie weken aan het stagelopen. Deze week werken we op twee verschillende afdelingen en doen andere ervaringen en contacten op, hierover zullen we jullie wat meer vertellen. Voordat we elkaar verlaten om naar onze werkplek te gaan, gooien we interessante en motiverende quotes over de gang, bijv. ‘’Be a light today,’’ aldus Martine of ‘’Just be yourself,’’ aldus Rianne en zo gaan we met nieuwe energie aan de slag.

Labourroom Willianne en Rianne werken op de labourroom, in een eerdere blog hebben we al verteld dat deze uit drie ‘gedeeltes’ bestaat. We merken dat we steeds meer onze plek vinden en kleine taken op ons kunnen nemen. Het team bestaat uit hele leuke collega’s die ons met alle liefde iets uit willen leggen of iets voor willen doen. Onder begeleiding van de tropenarts en/of verpleegkundigen hebben we al meerdere bevallingen uitgevoerd, wat heel bijzonder en interessant is om te mogen doen. We zijn dan geen professionele ‘verloskundigen’, maar we krijgen er wel steeds meer handigheid in om die glibberige hummeltjes zonder te laten vallen bij moeders neer te leggen. Nog steeds went het niet (en gaat het ook nooit wennen) dat er verschil is tussen de geboorte van een meisje en een jongetje. Zowel de moeders als de vaders zijn blij met de geboorte van een jongetje, maar als het een meisje is merk je dat ze daar minder blij mee zijn.

Nursery Martine werkt nu ruim twee weken op de nursery afdeling en dit went al aardig. De nursery is een afdeling waar pasgeboren baby’s komen die ziek zijn of er liggen ter observatie. De afdeling kan je opsplitsen in drie levels. Level 2) de baby’s die er liggen ter observatie, bijvoorbeeld met meconium, level 3) hier liggen de zieke en zeer zieke baby’s, bijvoorbeeld met ademhalingsproblemen of met een laag geboortegewicht (onder de 2,5kg) en als laatste level 1) hier liggen de baby’s die behandeld worden voor geelzucht. In totaal liggen er op de nursery dagelijks rond de 30 baby’s. Afgelopen weken werk ik veel op level 3 met de zieke baby’s. In het algemeen zit ik enorm op mijn plek, de collega’s zijn gezellig, interessante casussen en kleine, zachte, troetelbare baby’s (met flinke bossen haar). Aan de andere kant vind ik het ook lastig, omdat ik het gevoel heb dat ik mijzelf moet bewijzen, het cultuurverschil zichtbaar blijft en de dag structuur en werktempo niet altijd even duidelijk is. Ik merk dat ik het Indiase werken niet altijd snap, maar dan realiseer ik mij ook dat ik pas twee weken op deze afdeling werk en nog tijd heb om dit te ontdekken. Op momenten dat het rustig is geef ik aandacht en liefde aan de kleine, harige knuffelbeertjes #scheeuwendespeenvarkens, die ik ’s nachts in mijn slaap nog hoor 😊.

Op de afdeling liggen twee ziekenhuisbaby’s, dit houdt in dat ze zijn achtergelaten door de ouders en zijn overgenomen door het ziekenhuis. Paratna en Pradna (een tweeling) wat Prayer en worship betekend zijn geboren na 32 weken. De moeder is overleden na de zwangerschap en de vader had al drie meisjes en wilde niet nog twee erbij hebben. Het ziekenhuis is overigens blij dat zij de kindjes konden opvangen, want vaak worden premature baby’s, wanneer het een meisje is, te snel en te vroeg mee naar huis genomen, met de wetenschap dat ze overlijden. Wanneer het een jongetje is wil de familie wel meer investeren. Het verschil tussen jongetjes en meisjes is hierbij duidelijk zichtbaar en dit maakt het lastig.

Grappig nog, het takenpakket van elke stafmember is vaak niet zo strikt. Zo werkt er op de nursery een meneer(die iedereen uncle noemt) die alle rekeningen digitaal invoert van de van baby's, daarnaast loopt hij regelmatig rondjes over de afdeling met een elektrische vliegenmepper om vliegen te vangen, ook doet hij zijn rondes langs de baby’s om een praatje te maken of om in zijn handen te klappen. De hele afdeling geniet hiervan.

Als laatste krijgen we alle drie steeds meer zicht op het zorgproces, van opname tot ontslag, wat voor ons ook belangrijk is om te weten.

Leuke taferelen in huize 'Shanti Niwas'. We zijn weer naar de markt gegaan om onze stoffen weg te brengen en op te halen. Vorige week hebben we verteld dat we stoffen hebben uitgezocht, deze hebben we naar de tailor gebracht, zodat er op maat gemaakte kleding gemaakt kan worden. Zie de foto’s voor het resultaat. De weg naar de tailor brengt weer enige capriolen met zich mee. Het heeft hier namelijk 1 dag gigantisch veel geregend, wat betekent dat we tot aan onze enkels in het water staan. En ja, wij zijn natuurlijk rasechte Nederlanders, een beetje water houdt ons niet tegen. Aldus glibberend en glijdend komen we bij onze tailor aan, waar we onze kleding in ontvangst mochten nemen. We sluiten onze dag natuurlijk af met een lekkere maaltijd en een overheerlijk toetje (gebak). Daarnaast zijn we naar een talentenshow geweest van de eerste jaar verpleegkunde studenten, waar we traditionele dansen zagen; zowel uit Nepal als India. De taferelen zijn nog niet klaar, Rianne ligt met bijzondere houdingen op de bank en Willianne gaat dansend de afdeling over met de zorg assistent.

Oke, vooruit dan maar, nog afsluitende anekdote: wanneer de slagbomen dichtgaan, gaan ze met man en macht toch nog onder het spoor door. Wij volgden dit voorbeeld, na goed naar links en rechts gekeken te hebben.

Goed, wij gaan rustig door zoals het nu gaat! Tot de volgende blog.

Liefs,

Willianne, Rianne en Martine.

Martine is hier aan het kijken voor een leuke teenring.Wanneer het 1 dag geregend heeft!27AD690F-3B36-46FF-B492-FBC7E1A1715BRianne en Willianne

1. Angelique van der Boon:
    Ohhh, lieve dames,
    Alweer bijna een maand van huis!! En dan al zo veel beleeft!!!! Jullie vinden het straks maar saai in Nederland😂. Fijn om te lezen dat jullie steeds meer je plekje daar innemen. Zo lief al die baby'tjes!!!!!😍 Vertroetel die tweeling maar flink Martine.😉
    Succes weer meiden en tot spreeks weer!
    En voor Rietje:💋
  2. Opa en oma Hermsen.:
    1 oktober 2019
    Lieve dames, wat gaat de tijd toch snel. Al weer een maand weg en dan te lezen dat jullie bijna volmaakte vroedvrouwen zijn. Mooi werk. Ook krijgen jullie zo langzamerhand de cultuur en de gewoontes van het land door. Goed te vernemen dat jullie je op je plek weten en dat achteraf gezien India toch een goede keus is geweest. Wij. Wensen jullie in alles Gods zegen toe en samen ook veel plezier bij de dingen die jullie ondernemen. Hartelijke groeten en ee knuffel voor Rianne.
  3. Anne:
    Wat een avonturen Dames!
    Ik geniet van jullie verhalen😊
    Wat is dit een toffe en leerzame tijd voor jullie!

Groetjes Anne
  4. Aris van der kooij:
    1 oktober 2019
    He lieve, lieve damens, wat weer een mooi verhaal. Wat zou ik graag even bij jullie willen zijn. Geniet van alles wat jullie zien en horen. Geef het een plekje in je hart. Denk veel aan jullie. Liefs Aris
  5. Arnold van den Broek:
    1 oktober 2019
    Leuk om te lezen; succes en Gods zegen!
  6. Anneke van der Kooij:
    1 oktober 2019
    Lieve dames, véél dank voor het delen van jullie boeiende en indrukwekkende ervaringen!
  7. Susanna van den Brink:
    2 oktober 2019
    Hoi meiden. Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Alle drie veel succes verder, en 😗voor Willianne
  8. M.van der Boon:
    2 oktober 2019
    " Namaste" dames in India,lieve Rianne ,jullie hebben weer een prachtig inkijkje gegeven in de activiteiten waarin gewerkt wordt.Een prachtig stukje levenservaring ,als je zoiets lees raak je onder de indruk van hoe die mensen leven.Geweldig dat jullie daar wat verlichting aan mogen geven. Het zal ongetwijfeld wel iets met jullie doen ,en dan is het fijn wanneer je met elkaar daarover van gedachten kan wisselen over de opgedane ervaringen.
    Ook de samenleving en de cultuur waarnemen is de moeite waard.Al met al zal de tijd wel voorbij vliegen.Wij kijken uit naar jullie volgende ervaringsblocs en wensen jullie weer mooie ervaringen en bovenalles Gods onmisbare Zegen bij het werk,en Rianne jij in bijzonder nog een geweldige knuffel van je oma en opa van de Molecaten.
  9. Arenda Haan:
    2 oktober 2019
    hallo meiden. Wat een bijzonder mooi verhaal weer. Rianne wat veel baby worden daar geboren . Het lijkt me echt moeilijk om te zien dat de ouders niet blij zijn met een meisje. Je zult wel veel leren over de cultuur en leven in India. Ik zie uit naar jullie volgend blog. liefst tante Arenda
  10. Jan Tollenaar:
    3 oktober 2019
    Ik ben heel erg blij met mijn dochters... wat een harde werkelijkheid in jullie verhaal.
    Succes nog verder!!
  11. Lise:
    Hello,
    Alweer een maand van huis, idd de tijd gaat snel. Leuk wat jullie daar in een korte tijd meemaken. In zei al stuur de baby's maar naar NL... Hihi
    Suc6 met alles en geniet ook van alles om jullie heen.

Ps rietje, word steeds stiller met sporten volgende week helemaal. Ik hb geen xcore opgenomen ivm nieuwe release. Ik heb hem 2x gedaan vanavond ook maar weer ff....

Doei doei Damens
  12. Rian van den Brink:
    Hi dames!

Wat een geweldige verhalen, ik zie het al helemaal voor me (jaja. af en toe is gelijk beeld hebben bij een verhaal heel handig en leuk.. :-) )
    Geniet ervan, werkze, succes met alles en een hele dikke knuffel voor Willianne!
    Liefs "tante" Rian
  13. J. de Wilde:
    3 oktober 2019
    We genieten van jullie verhalen.
    Wat een mooie leerzame tijd maken jullie mee!
    lieve groeten van Oom Koos en tante Tiny
  14. Cobie van Binsbergen:
    8 oktober 2019
    Hallo meiden, wat leuk om te lezen hoe of jullie het hebben. Wat een ervaringen, Willianne ik breng je de groeten over van Jan van Gulik en of je goed op je zelf past want het is allemaal maar eng in zo,N vreemd land met vreemde kerels om je heen. Ha Ha
    Maar wat ik allemaal lees zijn jullie veel samen op pad.
    Wens jullie drieën veel sterkte en succes. En Gods zegen.
    Oud collega Cobie