Blog 9: Een ongewone week

22 oktober 2019 - Raxaul, India

Dag lieve familie en vrienden! Het duurde even maar er staat eindelijk weer een nieuwe blog online! Het is een enerverende week, lees mee!

We leven sinds 2 weken niet meer met z’n 3en maar met z’n 5en in het Shanti Niwas. We hebben namelijk twee nieuwe vrouwelijke huisgenoten uit Schotland. Onofficieel zijn ze verloskundigen; ze hebben al wel hun opleiding afgerond maar nog niet hun papiertje binnen. Zij zullen hier voor 4 en 7 weken ervaring opdoen op de Labour room. Waar het voor ons eerst alleen Engels praten was op de afdeling is het nu ook continu Engels praten in ons verblijf. Nou dat is even wennen en brengt grappige taferelen met zich mee, want ga maar eens vertalen bij lekker eten dat het lijkt alsof er een engeltje op je tong plast, en nee, dat is niet te vertalen.... Ook proberen we nu meerdere malen aan verschillende mensen uit te leggen dat wij jus gebruiken over de aardappelen en vlees, niet te doen. Verder hebben we gezellige film- en spelletjesavonden en proberen we de meiden wegwijs te maken over de compound en zorgen we ervoor dat ze niet verdwalen in het doolhof naar het ziekenhuis! Grappig, wij nemen de nieuwe meiden op sleeptouw en kunnen alles vertellen over het leven hier, hoe het werkt, etc. Je ziet bij ze dat de indrukken overweldigd zijn en dat ze blij zijn dat je er bent om alles uit te leggen. Dit is herkenbaar, dit waren wij ook.

Rianne werkt van dinsdag tot vrijdag nachtdiensten en loopt er nu bij met wallen onder haar ogen alsof ze jaren niet geslapen heeft. Daarnaast voelt m’n lichaam als een 80-jarige in plaats van 24-jarige, maar goed ik heb het weekend om bij te komen :) Mochten jullie denken dat de nachtdiensten vast heel rustig verlopen, dan is dat verkeerd gedacht. Op een of andere manier is het aardig rustig tussen 10pm en 4am, maar tussen 4am en 7am staan alle vrouwen in een keer op springen. Het blijkt dat de vrouwen ‘s nachts het meest ontspannen zijn, waardoor het proces naar bevallen sneller verloopt. Dus ik had de ene bevalling nog niet gedaan of de volgende kondigde zich alweer aan. In alle drie de nachten help ik mee om zo ongeveer 6 tot 9 baby’s ter wereld ter brengen, mijn taken zijn dan de bevalling leiden, na de bevalling injecties aan moeder geven en placenta verwijderen en nazorg, baby afdrogen, wegen, baby vitamine K geven en dan aan de familie laten zien. Helaas zijn het niet altijd gezonde, levende baby’s die ter wereld komen, zo had ik in mijn eerste nachtdienst mijn eerste bevalling van een 39 weken oude baby welke al was overleden in de baarmoeder. Een bevalling van een al overleden kindje is heftig om mee te maken... Gelukkig komen de meeste baby’s gezond ter wereld en als je 6 tot 9 baby’s in 3 uur tijd hebt is het rennen en vliegen en ervoor zorgen dat je ze niet verwisseld! En het voordeel van nachtdiensten is wel dat ik overdag mag slapen terwijl de rest mag gaan werken.

Ik (Martine) doe deze week met Rianne mee. Ik blijk (gelukkig) een Bijholteontsteking te hebben met koorst en geen gekke Indiase ziektes, wat nogal eens door mijn hoofd schiet. Met mij gaat het gelukkig weer beter! In plaats van het ziekenhuis bij elkaar blaffen, blaf ik nu Shanti Niwas bij elkaar, maar ik ben blij dat het de goede kant op gaat. Na een week op bed liggen en uitzieken, ga ik zaterdag weer een ochtendje werken om het ritme erin te krijgen en om maandag weer volle moed te kunnen beginnen. Van deze noodzakelijke stop baalde ik erg van. Na een aantal weken hard werken op de nursery had ik eindelijk het gevoel dat ik erbij begon te horen en de afdeling goed leerde kennen. Opbouwen van energie kan hier bijna niet. Naar Raxaul wandelen is te hectisch, het enige uitje is naar het ziekenhuis om een paar uur te werken.

Op de labour room is nog steeds veel te beleven. Voor een week lang zijn er een aantal medical students (dokters-in-opleiding) op de afdeling. Wat leuk is, is dat ze alles echt graag willen leren. Zo vragen ze ook aan mij, Willianne, om uitleg over een beleid en over waarom de vrouwen het hormoon oxytocine krijgen na de bevalling. Ook laat ik ze zien hoe je een baby een injectie geeft, hoe je het meten van de bloeddruk met de hand nou eigenlijk precies doet en hoe je een infuuslijn vult. Op een gegeven moment komt er een patiënte rechtstreeks van de admission binnen, waarbij het baby’tje op het punt staat op geboren te worden. Er moest dus razendsnel van alles gepakt worden, en de patiënte moet een infuus krijgen. Deze week heb ik als leerdoel om een infuus te prikken, wat best pittig is op de donkere huid (waar je de aders moet voelen omdat je ze moeilijk kan zien). Daarnaast is deze huid ook wat stugger dan ons westerse huidje. Nu heb ik dit net twee keer zelfstandig gedaan, maar aangezien er verder alleen de medical students omheen stonden bleek ik degene te zij die toch de meeste ervaring hierin heeft. Vervolgens pak ik snel de spullen en heb ik het infuus geprikt. Hierbij word ik door drie medical students op de vingers gekeken: nummer 1 hangt strak over mijn linkerschouder heen, nummer 2 over mijn rechterschouder en nummer 3 hangt helemaal over de patiënte heen om toch maar precies te kunnen zien wat ik doe. RAAK! #overwinning behaald.

Naast Raxaul gaan wij ook regelmatig naar Sunderpur, dit dorpje ligt gelegen op het platteland. In Sunderpuris er een lepra ziekenhuis en hebben ze ook een weverij waar ze zijden en katoenen sjaals maken. Het geld dat ze hiermee verdienen wordt gestopt in de community. De community is heel vriendelijk. Van ons bezoekje hebben we filmpjes gemaakt, een aantal daarvan zullen wij uploaden onder het kopje video’s. De credits van de video's en foto's gaan deze keer naar Rianne, die eindelijk haar camera (10 kg bagage) gebruikt heeft, echt genieten.

Het was een week met veel onverwachte momenten, komende week hopen we op rustige en leerzame stagedagen.

Liefs,

Willianne, Rianne en Martine

Willianne die 1 van de medical students begeleidt bij het meten van de bloeddrukSunderpurSunderpurRianne aan het werk

1. Opa en oma Hermsen.:
    22 oktober 2019
    Dag lieve dames, Wat een belevenissen weer in de achterliggende tijd.
    Ook leuk zo met die Engelse meiden. Is goed voor jullie taalontwikkeling. Wat een hoop kinderen worden er geboren. Het lijkt wel een babyfabriek. Maar we weten wel beter. Kinderen worden niet gemaakt, maar geschonken en geboren. Jullie verslag, ondersteund door de foto's, is weer geweldig leuk. We genieten er steeds weer van. In het Barneveldse gaat het alles rustig zijn gang. Momenteel is het herfstvakantie en het is gelukkig redelijk goed weer 17 graden. Allemaal de hartelijke groeten van ons en tot wederhoren.
  2. Dianne Hoetmer:
    22 oktober 2019
    Leuke blog weer hoor! Genoten van het lezen! Vraagje, bevallen de vrouwen wel op een aparte kamer? Zo'n labourroom ziet er nogal groot uit :O. Gaaf dat jullie al zoveel zelf mogen doen. Veel plezier en succes verder! Liefs Dianne
  3. Arenda Haan:
    22 oktober 2019
    Hallo. Wat een mooi werk al zijn er ook moeilijke momenten. Het gaat toch allemaal even anders dan hier.
    Heel veel plezier en succes. Ik kijk uit naar jullie volgende blogg en foto's. Rianne de kinderen vinden je camera hier ookinteressant zie ik. Leuk om je te zien tussen hen.
    Groetjes. Arenda
  4. Angelique van der Boon:
    22 oktober 2019
    Hé lieve dames, heb net een heel epistel aan jullie geschreven, istie niet geplaatst 🤔. Nou dan nog maar eens.. Zó leuk om jullie blog weer te lezen! Wat een belevenissen weer en dat in één week! Jullie zijn onderhand al helemaal allround! Leuk ook dat jullie Schotse mede huisgenoten inmiddels ook zijn gearriveerd. Zal heel wat afgegiecheld worden daar bij jullie. Na alle drukte en minder leuke gebeurtenissen een welkome afwisseling! Fijn dat jullie hen nu een beetje wegwijs kunnen maken. Nou dames, weer heel veel succes met alles en tot spreeks😉.

Liefs weer van mij 😘
  5. Erica:
    22 oktober 2019
    Hey rianne., en andere dames. Wat maken jullie veel mee. Mooie maar ook heftige. Deze ervaringen draag je voor de rest van je leven bij.
  6. M.van der Boon:
    25 oktober 2019
    Zo active dames, waar onder onze geliefde Rianne ,geweldig wat jullie daar als leer process mogen doen en daar bij gelijk mogen bijdragen aan hulpverlening in de toch wel heel andere samenleving. Een stukje levenservaring wat niemand JE meer kan afnemen en laat zien hoe dicht blijdschap en verdriet in die situaties bij elkaar liggen. Daar bij iets te mogen betekenen vanuit je overtuiging geeft energies om door te gaan.Beste dames allemaal veel sterkte en onze Rianne een extra groet met stevige knuffel van je Oma en Opa van de Molecaten.
  7. Talitha Jansen:
    26 oktober 2019
    Wauw gaaf om te lezen! Geniet en succes met alles😘
  8. Lise:
    27 oktober 2019
    Dag Damens, nou weer een interessante blog van jullie en leuke foto’s zitten erbij. Ik zei al tegen Rietje lijkt wel een explosie van geboortes. Een geweldige ervaring” ben een beetje jaloers erop”

Hoop dat de warmte binnenkort minder gaat worden voor jullie ( ik mis het wel)
    Suc6 daar en denk aan je rietje
    Morgenavond gaan we weer lekker sporten
    Toedeloe